Jdi na obsah Jdi na menu
 


Navy za druhé světové války. Jedná se o hlídkový hydroplán. Vývoj letounu začal na začátku 30. let minulého století. V roce 1933 začaly firmy Consolidated a Douglas s vývojem prototypů a v roce 1935 byl představen prototyp XP3Y-1, který 28. března téhož roku poprvé vzlétl. Sériová výroba pro americké námořnictvo začala po několika úpravách v roce 1936. Kromě USA se tyto stroje vyráběly ještě v Kanadě a SSSR.

Catalina G-PBYA 44-33915

 

Mimo průzkumných účelů, byl letou Catalina využíván i k bojovým operacím proti ponorkám a dopravním lodím. Dále byly využívány k záchraným akcím sestřelených pilotů. Letoun byl sice poměrně pomalý a nemotorný, ale jeho výhodou byly dlouhý dolet a spolehlivost. Letoun je považován za nejúspěšnější a nejvíce vyráběný hydroplán. Poslední Cataliny sloužily v armádách ještě v osmdesátých letech 20. století.

Catalina G-PBYA 44-33915

Na IFD 2008 v Hradci Králové si budou moci návštěvníci prohlédnout letoun Catalina G-PBYAm který byl vyroben v roce 1943 v Quebeku pro královské kanadské letectvo.

Catalina G-PBYA 44-33915

Technické údaje

  • Posádka: 9
  • Délka: 19,46 m
  • Rozpětí: 31,70 m
  • Výška: 6,15 m
  • Plocha křídel: 130 m²
  • Plošné zatížení:
  • Prázdná hmotnost: 9485 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 16 066 kg
  • Pohonná jednotka: 2x Pratt a Whitney R-1830-92
  • Výkon pohonné jednotky: 1200 k (895 kW)

Výkony

  • Cestovní rychlost: 201 km/h
  • Maximální rychlost: 314 km/h
  • Dolet: 4500 km
  • Dostup: 4000 m
  • Stoupavost: 5,1 m/s

Výzbroj

  • 3x kulomet ráže 7,62 mm
  • 2x kulomet ráže 12,7 mm
  • 1814 kg bomb nebo hloubkových náloží